Vad gör en Juridisk sökexpert?
Din Jurist och Advokatassistent i Knivsta
En paralegal, juridisk administratör, juridisk assistent eller advokatassistent är flera titlar för en och samma yrkesperson som arbetar inom juridiska områden och stöder jurister, advokater och andra rättsliga professioner. Paralegalens huvudsakliga roll är att underlätta och effektivisera juridiskt arbete genom att utföra olika administrativa och praktiska uppgifter som rör juridiska ärenden.
Kompetens, Punktlighet & Personligt Samarbete
Mitt arbete består i att sammanställa juridiska dokument,
utföra rättslig forskning och rättsutredningar. Jag har en
gedigen kunskap om lagar och rättsliga processer, samt utmärkta
forskningsfärdigheter och tystnadsplikt.
Frilansande Paralegal
Som frilansande paralegal erbjuder jag mina tjänster
till flera klienter samtidigt på projektbasis. Uppgifter inkluderar hjälp med rättsutredning,
förberedelse av juridiska dokument och assistans vid rättegångsförberedelser,
beroende på min kvalifikation och erfarenhet.
Kompetenser och kvalifikationer som krävs som Paralegal
För att bli en duktig och framgångsrik paralegal krävs en kombination av utbildning och erfarenhet, såsom en paralegal-utbildning eller juridisk assistent-utbildning, men också erfarenhet inom juridisk administration. Även stor erfarenhet från yrkeslivet och annan livserfarenhet är många gånger nödvändigt. Kompetenser som noggrannhet, god kommunikationsförmåga, logiskt tänkande, stark organisationsförmåga och en förståelse för juridiska principer är centrala i yrket. Paralegals behöver också ha goda färdigheter i juridisk forskning och vara bekanta med juridiska databaser samt ha goda kunskaper i juridisk svenska.
Vanliga arbetsuppgifter för en paralegal eller juristassistent
Dokumenthantering: Förbereda, granska och organisera juridiska dokument, inklusive kontrakt, stämningar, avtal och domstolsinlagor.
Forskning: Utföra juridisk forskning och samla in relevant information som kan användas av advokater och jurister i förberedelsen av ärenden.
Klientkontakt: Kommunicera med klienter, vittnen och andra parter för att samla in information, svara på frågor och hålla dem informerade om statusen på deras ärende.
Förberedelse för rättegång: Assistera vid förberedelser inför rättegångar genom att ordna bevis, förbereda utställningar och sammanställa rättegångsmappar.
Administrativa uppgifter: Hantera kalendern för advokater och jurister, boka möten, hantera korrespondens och sköta annan kontorsadministration.